Caravellen purkaminen kuljetuskuntoon - päiväkirja

Tiistai 7.6.2022 - Reino Myllymäki


Tämä on Ilmailumuseoyhdistyksen pinomuotoinen täydentyvä päiväkirjablogi, jossa uutta kirjoitusta ja kuvaa tulee päälimmäiseksi. Blogia on tarkoitus jatkaa koko Ilmailumuseoyhdistyksen Arlandassa sijaitsevan Caravelle III -koneen ensimmäisen purkuperiodin ajan aina tuonne perjantaihin 17.6.2022 saakka.

Perjantai 17.6.

Viimeisenä työpäivänä jälkikomennuskunta keskittyi rungon ja siiven välisen liitoksen avaamiseen. Rungolle tehtiin koenosto. Runko lähti nousemaan irti siivestä, minkä saattoi havaita pyöräkuilusta liitosta havainnoimalla.

Caravelle-purku_2022-06-17a_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17b_960x1280_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17c_960x720_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Päivän päätteeksi jälkikomennuskunta jätti pyrstöttömän kaunokaisen Arlandaan odottamaan seuraavia peliliikkeitä.

Caravelle-purku_2022-06-17d_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17e_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-17_960_px_PS.jpg

Jälkikomennuskunnan sankarit: Markku Ahokoski, Kari Nyman ja Hannu Penttilä. Neljäs sankari - Pekka Simula - on kameran takana.

Torstai 16.6.

Torstaipäivän kohokohtiin kuului tutustuminen Caravellen nokkatelineen hydrauliikkajärjestelyihin. Nokkatelinehän on saatava käännettyä yläasentoon, jotta runko mahtuu lavetilla laivaan ja sitä kautta Suomeen. Jälkikomennuskunta pyrki syöttämään käsipumpulla painetta telineen hydrauliikkapiiriin telineen nostamiseksi. Oikean hydrauliikkakytkennän etsintä jatkuu...

Caravelle-purku_2022-06-16a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-16f.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Keskiviikko 15.6.

Pääjoukon lähdettyä paluumatkalle Suomeen, Arlandaan jäi vain neljän hengen etukomennuskunta, joka näin muuttui jälkikomennuskunnaksi. Nuppiluvun alennuttua väheni myös purkutyön työsaavutukset - luonnollisesti. Keskiviikkona työtä tehtiin siipikiinnitysten ja vasemman puolen sisemmän laskusiivekkeen parissa.

Caravelle-purku_2022-06-15a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15f.jpg

Caravelle-purku_2022-06-15g.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Keskiviikkopäivään vaihtelua toi myös Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen vierailu. Kuvassa Jorma Ikäheimo haastattelee Markku Ahokoskea.

Caravelle-purku_2022-06-15h.jpg

Kuva: Pekka Simula.

Tiistai 14.6.

Pääjoukon viimeinen työpäivä Arlandassa kului telineiden purkamisen merkeissä. Telineiden purkamista varten tullut nosturilla varustettu kuorma-auto nosti paikoiltaan myös sivuperäsimen ja sivuvakaajan.

Illalla pääjoukko lähti kohti Suomea P. Tyllilä Linja Oy:n bussilla Juhani Tyllilän kuljettamana.

Caravelle-purun_etu-_ja_paajoukot_2022-06-14_960x540_Jan_Forsgren.jpg

Kuvassa sankarit eli etu- ja pääjoukot yhdessä 14.6.2022. Kuva: Jan Forsgren.

Caravelle-purku_2022-06-14a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14f.jpg

Caravelle-purku_2022-06-14g.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Kaksi intervallikuvauksella tehtyä videotakin syntyi. Ne ovatkin tältä erää viimeiset.

Stillkuvaus: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Maanantai 13.6.

Pääjoukon viimeistä edellinen työpäivä jatkui entisten kaltaisena. Nyt ollaan jo useita päiviä alkuperäisestä aikataulusta edellä.

Päivän aikana irrotettiin koneen Arlandassa säilyttämisen aikana vaurioitunut siivenkärki, joka tulee pääjoukon mukana Tiistaikerhoon korjattavaksi.

Intervallikuvaukseen perustuvaa videota ei tehty maanantaina 13.6. ollenkaan - seuraava tulee tiistailta 14.6.

Caravelle-purku_2022-06-13a.jpg

Caravelle-purku_2022-06-13b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-13c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-13d.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Sunnuntai 12.6.

Tietoliikenneongelmien vuoksi tämä päivitys saatiin paikoilleen maanantaina 13.6. ip.

Aamulla nousin sivuperäsimen luo telineiden ylimmälle tasolle kuvaamaan SE-DAF:n sisarkonetta SE-DAI, jonka pyrstö näkyy SE-DAF:n purkupaikalta.

Caravelle-purku_2022-06-12a.jpg

Muuten päivä meni samaa rataa kuin edellisetkin: ruuvataan ruuveja auki ja jos ruuvi ei aukea, porataan se auki. Saadaan irti jokin irrotettava osa tai luukku, jonka takana on jokin kiinnike, joka pitää paikoillaan moottorikehtoa rungossa, siveperäsintä vakaajassa, vakaajaa rungossa, siipeä rungossa tai siivenpuolikkaita toisissaan. Tätä jatketaan, kunnes kone on sellaisessa kunnossa, että se voidaan lastata lavetille ja siirtää Suomeen.

Toki myös esimerkiksi moottorikehtojen ja rungon väliset sähköjohdot sekä hydrauli- ja ilmaputket on katkaistava ja päätettävä.

Työt etenivät hyvin, ei olla ainakaan jäljessä aikatauluista.

Caravelle-purku_2022-06-12b.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12c.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12d.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12e.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12f.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12g.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12h.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12i.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12j.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12k.jpg

Caravelle-purku_2022-06-12l.jpg

Kuvat Reino Myllymäki

Stillkuvaus: Pekka Simula ja videoeditointi: Reino Myllymäki.

Lauantai 11.6.

Lauantai oli muutamaa pisaraa lukuunottamatta poutapäivä, lämmin ja tuulinen. Hommat jatkuivat monella rintamalla: siiven irrotusta valmisteltiin sekä irrottamalla pohjalevyjä että käymällä tekniikkaan käsiksi matkustamon puolelta. Moottorikehtoja valmistaudutaan irrottamaan ja sitä varten on päästävä käsiksi kiinnityspultteihin sekä ulkopuolelta että wc:n takaa. Pyrstö on edelleen suuri ja tärkeä kokonaisuus. Suuntaperäsin on itse asiassa jo irti, jotta korkeusvakaajan kiinnityksiin päästäisiin käsiksi. Ja sitä rataa.

Aamulla sattui haaveri, jota varten tuuman mittaista haavaa käytiin putsauttamassa ja liimauttamassa Uppsalassa saakka.

Purkuryhmäläiset kehuivat yhteishenkeä - ja hyvältä se vaikutti!

Caravelle-purku_2022-06-11b_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11c_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11d_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11e_960x540.jpg

Caravelle-purku_2022-06-11f_960x540.jpg

Kuvat: Reino Myllymäki

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Perjantai 10.6.

Perjantaiaamu valkeni sateisena, mutta päivän mittaan sateet kuivuivat ja aurinko alkoi taas paistaa. Kuten kuvista näkyy, työt edistyvät ja osoittautui, että Caravelle on etäistä sukua F-35:lle...

Caravelle-purku_2022-06-10a_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-10b_960x720_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-10c_960x720_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Torstai 9.6.

Päivän teemana ovat olleet korkeusvakaajan, moottorikehtojen ja vastaavien tyvipeltien irrottaminen, jotta päästään käsiksi varsinaisiin kiinnityspultteihin.

Caravelle-purku_2022-06-09a_960x540_PS.jpg

Caravelle-purku_2022-06-09b_960x540_PS.jpg

Kuvat: Pekka Simula.

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Keskiviikko 8.6.

Pääjoukko ja etukomennuskunta ovat nyt yhtä joukkoa. Päivä alkoi briefingillä ja luvassa oli jälleen telineiden kokoamista. Ensimmäisenä isompana osana koneesta irroitettiin päälaskutelineen luukku. Ruuveja on kuulemma jouduttu yllättävä paljon poraamaan auki, ovathan ne olleet kiinnitettynä rapiat 50 vuotta.

Caravelle-purku_960x540_2022-06-08_A.jpg

Caravelle-purku_960x540_2022-06-08_B.jpg

Caravelle-purku_960x540_2022-06-08_C.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Reino Myllymäki.

Tiistai 7.6.

Kymmenen hengen pääjoukko lähti Suomen Ilmailumuseolta P. Tyllilä Linja Oy:n bussilla Juhani Tyllilän kuljettamana kohti Arlandaa.

Paajoukko_960x540_MS.jpg

Kuva: Mikko Skön

Etukomennuskunta puolestaan aloitti työt Arlandassa: koneen tukemiset sekä pyrstön telinetyöt.

Etukomennuskunta_A_960x540_2022-06-07.jpg

Etukomennuskunta_B_960x540_2022-06-07.jpg

Kuvat: Pekka Simula

Still-kuvat: Pekka Simula, videoeditointi: Toni Hinkka.

Maanantai 6.6.

Neljän hengen etukomennuskunta lähti kohti Arlandaa ja ehti vielä Ruotsin kansallispäivän illalla katsomaan kaunotarta lentokentälle.

Etukomennuskunta_Arlandassa_960x540_2022-06-06.jpg

Kuva: Markku Ahokoski

Perjantai 3.6.

Kuljetus R. Stenvall Oy:n kuljettaja kävi sideloader-rekalla nostamassa Ilmailumuseoyhdistyksen merikontin AT Special Transport Oy:n rekan kyytiin ja niin kontin matka kohti Arlandaa saattoi alkaa!

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_A_MS.jpg

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_B_MS.jpg

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_C_MS.jpg

Tyokalukontti_960px_2022-06-03_D_MS.jpg

Kuvat: Martti Saarinen

Kontissa lähti Caravelle III:n purkuporukalle pari tonnia työkaluja sekä suoja- ym. varusteita.

Muokattu 18.6.2022 19.29: Perjantai 17.6. lisätty

Avainsanat: ilmailuhistoria, Caravelle, SE-DAF, Sven Viking


Kommentit

8.6.2022 10.44  Hannu Hedman

Hienoa.Kunioitettava projekti ja kyllä kaunotar Caravelle on paikkansa ansainnut Turun kentän kupeeseen.

22.6.2022 17.38  Jukka Hoffren

Kiitos mielenkiintoisesta päiväkirjasta! Ison työn olette tehneet - kiitoksia kaikille talkoisiin osallistuneille.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini