Caravellen istuinpäällisten korjaus

Sunnuntai 11.8.2024 - Erja Reinikainen


In English

Caravellen mukana Arlandasta tuli puulaatikoissa kaikenlaista tavaraa, josta osa on SE-DAFiin kuulunutta, mutta osa jostakin SASin muusta Caravellestä ja osa ehkä muistakin konetyypeistä. Osa materiaalista on mahdollisesti peräisin Transwede-yhtiön koneesta Caravelle 10 B1R (SE-DEC), joka vaurioitui korjauskelvottomaksi epäonnistuneessa lentoonlähdössä Arlandassa 6.1.1987.

Laatikot pengottiin Turun lentoaseman varastokontissa syksyllä 2023 ja selvisi, että istuinpäällisiä ja muuta materiaalia on sen verran, että koneeseen suunnitellut muutamat matkustamon istuinrivit saadaan varustettua aikakauden istuimilla sekä alkuperäisillä tekstiileillä ja turvavöillä. Istuimien vaahtomuovipehmusteita ei ole säilynyt, joten istuimiin ja päällisiin sopivat pehmusteet on teetettävä.

Cblogi_2024-25-01.jpg

Tummanvihreästä, ilmeisesti villasekoitekankaasta tehdyt istuinpäälliset koostuvat kolmesta osasta:

  • istuimen varsinainen istuinosan päällinen, joka kiinnitetään istuimen alapuoleen neppareilla
  • selkänojan ”huppu”, joka puetaan selkänojan rungon ja pehmusteen päälle ja kiinnitetään tarroilla istuinrungon takaosaan ja alareunastaan selkänojan takaosan istuintaskuosaan
  • selkänojan takaosan verhoilu ja istuintasku, joka on yläkulmistaan istuinrungossa kiinni kahdella ruuvilla, istuintaskun yläosasta parilla koukulla ja lisäksi ilmeisesti liimalla, istuintaskun alareuna on tarralla kiinni selkänojahupun alareunassa.

Tarkempi tarkastelu osoitti, että istuinosan päällisiä on nelisenkymmentä. Osa niistä on huonokuntoisia, likaisia ja kuluneita. Selkänojahuppuja on huomattavasti vähemmän, 25 kpl. Ne ovat kaiken kaikkiaan kuluneita ja useimmat jo valmiiksi paikattuja. Istuintaskuosia on paljon, mutta osa niistä on todella likaisia ja monet rikki. Tilanne näytti kuitenkin sikäli hyvältä, että käyttökelpoista materiaalia löytyy noin 25 istuimeen.

Istuinpäällisten kunnostustyö alkoi pesukokeilulla. Yhden istuimen päällisen osat pestiin normaalissa kotipesukoneessa 30°C hienopesuohjelmalla ja kuivatettiin. Vertailu vastaaviin pesemättömiin päällisen osiin osoitti, ettei kangas juurikaan kutistunut. Märissä kankaissa oli todella outo haju, ehkä vuosikymmenten varastointi puulaatikoissa oli tehnyt tehtävänsä vai oliko kyseessä alkuperäinen palonestokemikaali… Pesukokeilun jälkeen käynnistyi varsinainen istuinpäällisten korjaus, korjatut päälliset pestäisiin myöhemmin.

Korjaustyö aloitettiin istuinosista. Niissä tyypilliset vauriot olivat ratkenneita saumoja, rikkoutuneita tai puuttuvia neppareita ja pyöreitä reikiä, todennäköisesti matkustajalta pudonneen savukkeen tai savukkeesta pudonneen tuhkan aiheuttamia. Paikkamateriaaliksi löytyi Eurokankaasta hyvin alkuperäiseen väriin sopivaa rispaantumatonta puuvillakangasta. Se pestiin ennen käyttöä. Reiät ja kulumat paikattiin asettamalla paikkatilkku paikattavan kohdan alle ja ompelemalla se kiinni koneompeleella ristiin rastiin reikäkohdan yli. Korjauskelvottomista päällisistä siirrettiin neppareita parempikuntoisista puuttuvien tilalle.

Cblogi_2024-25-02.jpg

Seuraavaksi korjattiin selkänojahuput. Niissä tyypilliset korjausta vaativat kohdat olivat ratkeamia sekä turvavyön ja selkänojan nivelen liikkeen ohueksi kuluttamia kohtia hupun alareunassa. Huppuja meillä on niin vähän, että huonokuntoisimmissa melkein joutui laittamaan uutta paikkaa vanhan paikan päälle. Hankalimpien paikkausten tekoon ei kotikone pystynyt vaan oli käytettävä teollisuusompelukonetta.

Viimeinen korjauskohde olivat istuintaskuosat. Ne on aikanaan irrotettu istuinrungoista avaamatta yläkulmien kiinnitysruuveja, joten kankaasta ovat kulmapalat revenneet pois. Melkein kaikkien istuintaskuosien kulmat oli paikattava. Itse istuintasku on kankaaseen ommeltu tasku, jonka yläreunassa on ollut kuminauha. Kuminauhan päissä olevilla koukuilla istuintasku on kiinnitetty istuimen runkoon. Kuminauhoja eikä koukkuja ole säilynyt. Uuden kuminauha- ja koukkusysteemin kehittely vei hieman aikaa, mutta lopulta 20 mm kuminauhaan löytyi pieni ns. papukaijalukko, jolla kiinnitys istuinrunkoon on helppo toteuttaa. Tosin koukkujen ompelu kuminauhoihin ja kuminauhojen pujottaminen 24:n istuintaskun reunaan oli hieman työlästä!

 Cblogi_2024-25-03.jpg

Kaikki korjatut päälliset pestiin 30°C hienopesuohjelmalla. Istuintaskujen rumat tummat tahrat (ehkä kahvia?) lähtivät kotikoneella toteutetussa pesussa pääosin hyvin pois. Pestyjä osia kuivatettiin sään salliessa ulkona oudon hajun häivyttämiseksi.

Turkoosinvärisiä turvavöitä on varastokontissa runsaasti, käyttöön valittiin siisteimmät. Vyöt pestiin painepesurilla ja ripustettiin narulle kuivumaan. Niiden kiinnityskoukut on vielä öljyttävä. Turvavöihin on stanssattu valmistus- tai käyttöönottoajankohta, joka ajoittuu 1960- ja 1970-luvuille.

Cblogi_2024-25-04.jpg

Cblogi_2024-25-05.jpg

Pestyt ja kunnostetut istuinpäälliset ja turvavyöt odottavat nyt istuinrunkojen korjaustöiden valmistumista ja uusien pehmusteiden saapumista.

Kuvat: Erja Reinikainen.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caravelle, OH-LEA, Sinilintu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini